“La senyoreta Rosa mirava de reüll els
seus alumnes mentres feia veure que escrivia a la pissarra. Gran part d’ells
tenien els caps cots amb la mirada fixa sota la taula, i no és que a sota la
taula hi hagués res d’anormal o estrany, sinó que els alumnes deixaven lliscar
els seus dits d’una banda a l’altre de les pantalles tàctils, que incorporaven
els seus mòbils d’última generació. De tant en tant aixecaven el cap per mirar
a la professora però de seguida tornaven a estar immersos dins del seu món tecnològic,
xerrant amb els companys, mirant vídeos, penjant fotos...”
No es estrany que avui en dia ens trobem
en una situació semblant dins d’una aula, i tampoc és estrany que aquesta
situació tregui de polleguera al professor que amablement ens explica la
matèria. Però i si us diguéssim que a través dels mòbils, que tant agraden als
alumnes, els poguéssim educar, pensaríeu que no és possible? Doncs us he de dir
tot el contrari, possible ho és i de fet està demostrat que el mòbil pot ser
utilitzat com una eina pedagògica. De fet els mòbils de la nostra era cada cop
tenen més aplicacions, són petits aparells de informació, comunicació i emmagatzematge.
Perquè doncs no utilitzar-los per a un fi educatiu? Són senzills de dur a
sobre i els nois i noies d’avui en dia no necessiten manuals per a fer-los
servir, per tant utilitzem-los.
Primer que tot hem de deixar clar
als nostres alumnes que en la classe utilitzarem el mòbil com una eina més, com
un recurs per aprendre, no si val jugar a marcians ni a naus espacials o el que
es jugui avui en dia. També hem de deixar clar quina eina del mòbil volem
utilitzar, càmera de fotos, vídeo, gravacions... Està clar que el que ens
interessa és que els alumnes facin un treball pràctic mitjançant la tecnologia
i alhora apreneguin diferents conceptes. Podem treballar en totes les àrees, per
exemple, en una sortida de ciències naturals podem demanar als alumnes que facin
fotos a diferents tipus de plantes i que després mitjançant Internet busquin la
informació necessària per poder classificar-les. Com aquest exemple n’hi ha
molts més, com gravar en vídeo el fragment d’un text literari i interpretar-lo,
realitzar entrevistes...
Així doncs podem donar potencial educatiu
a una eina que tots coneixem i que tots utilitzem i fer partícips als alumnes
de la utilització de la seva propia eina. Aquesta eina i les seves aplicacions educatives se'n diuen "Mobile Learning"
Un dels llocs on es comença a utilitzar la tecnologia mòbil per a la eduació és a Finlàndia, on els nens i nenes realitzen activitats amb Smartphones.
És molt interessant el que dieu, però, se'ns planteja un problema, com faríem per assegurar-nos de que només utilitzen el mòbil per treballar? Com controlaríem que no estiguessin jugant o "xatejant"? S'accepten idees perquè el futur serà aquest.
ResponEliminaHola noies! Un blog molt interessant. Hem de tenir en compte que les tecnologies són bones i útils sempre que no les utilitzem amb abús.
ResponEliminaEm sembla molt interessant aquest tema ja que aquest de ben segur serà el futur que ens espera. Ara cada cop abans els nens tenen mòbil, fins a quin punt podran controlar els educadors el que els nens fan? Òbviament que si se'ls demana tasques a fer interactives segur que gràcia els farà! Molt be noies!
ResponEliminaSegur que com future educadores trobarem un equilibri.
ResponElimina